وبلاگ رسمی فروشگاه آسیاتکنولوژی

بزرگترین عرضه کننده دوربین های مداربسته ، دزدگیر اماکن ، انواع کایل و تجهیزات جانبی / ایران - تهران

وبلاگ رسمی فروشگاه آسیاتکنولوژی

بزرگترین عرضه کننده دوربین های مداربسته ، دزدگیر اماکن ، انواع کایل و تجهیزات جانبی / ایران - تهران

آسیاتکنولوژی بزرگترین فروشگاه انلاین سیستم های دوربین مداربسته، دزدگیر، کابل و تجهیزات جانبی در ایران می باشد.

10 قدم تا رفع مشکل دوربین مداربسته IP

آسیا تکنولوژی | يكشنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۶، ۰۳:۴۰ ب.ظ

مشکلات دوربینهای مداربسته میتواند با ترفندهای بسیار ساده شناسایی و برطرف شوند. علی رغم انجام درست همه چیز در هنگام نصب دوربین مداربسته، بازهم ممکن است اشکالاتی در استفاده یا راه اندازی دوربینهای مداربسته تحت شبکه شما را آزار دهد.





تکنولوژی تصاویر ویدئویی تحت شبکه کمی کار را ساده کرده است اما هنوز با راه اندازی سریع و بدون دردسر (Plug & Play) فاصله بسیاری دارد. هر تکنسینی ممکن است برای حل مشکلات احتمالی در راه اندازی دوربینهای مداربسته تحت شبکه روشهای خودش را در ذهن داشته باشد.


1- ریبوت یا راه اندازی مجدد نرم افزار دوربین مداربسته

2- استفاده از دستور Ping و پیداکردن دوربین مداربسته در شبکه

3- بررسی جدول APR (پروتکل تحلیل آدرس)

4- بررسی تداخل آدرسهای  IP

5- بررسی اتصالات و برق دوربین مداربسته

6- بررسی کابل کشی

7- بررسی پسورد دوربین مداربسته

8- بروزرسانی نرم افزار  Firmware

9- درخواست کمک از شرکت سازنده دوربین مداربسته (یا از طریق جستجوی اینترنتی)

10- برگرداندن تنظیمات دوربین مداربسته به حالت پیش فرض  (Reset Factory)

 

این نکته را پیش از خواندن توضیحات هر مرحله در ذهن داشته باشید که این مراحل بیشتر بر اساس ترتیبشان لیست شده اند اما می توانند در برخی موارد اولیت یکسانی داشته باشند.


1- ریبوت دوربین مداربسته

بعضی افراد این گزینه را کلید طلایی رفع بسیاری از مشکلات IT می دانند که ابتدا دستگاه را قبل از راه اندازی اصلی و استفاده ریبوت نمایید. قطعا راه اندازی مجدد دوربین مداربسته می تواند باعث پاک شدن حافظه کش (Flush)، کالیبره شدن تنظیمات و بررسی مجدد اتصالات شود. این مرحله کمترین هزینه و سختی را خواهد داشت و باید تنها کابل برق دوربین مداربسته را جدا کرده و 10 تا 15 ثانیه صبر نمایید و سپس دوباره اتصال را برقرار نمایید.

 

2- استفاده از دستور Ping و شناسایی دوربین مداربسته

با تایپ کردن “cmd” در پنجره جستجوی Start ویندوز می توانید وارد صفحه دستورات DOS ویندوز شوید و از فرمان “ping” برای بررسی اتصال دوربین مدار بسته استفاده نمایید. برای مثال اگر آدرس دوربین مداربسته شما 192.168.2.150 باشد، با تایپ و اجرای فرمان در پنجره cmd بصورت "ping 192.168.2.150 -t" می توانید ببینید که آیا اتصال شبکه با دوربین مداربسته برقرار است یا خیر. اگر با پاسخ "Destination Host Unreachable" به معنای در دسترس نبودن دستگاه هدف یا پاسخ "Request Timed Out"  روبرو شدید نشان می دهد که دوربین مداربسته به شبکه متصل نیست. دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد که مهمترین و اصلی ترین آنها قرار داشتن دوربین مداربسته و کامپیوتر بر روی شبکه ها یا زیرشبکه های متفاوت است. اگر شما پاسخ درستی مبنی بر اتصال دوربین مداربسته بر روی شبکه داشتید، از یک مرورگر وب یا ابزار خود شرکت سازنده برای برقراری ارتباط با دوربین مداربسته استفاده نمایید.

 

3- بررسی جدول ARP (پروتکل تحلیل آدرس) براساس آدرسهای IP یا MAC

داشتن آدرس MAC برای بدست آوردن و ثبت آدرس IP دوربین مداربسته حیاتی خواهد بود. این عدد معمولا بر روی یکی از بخشهای مهم دوربین مداربسته و یا بر روی بدنه اش ثبت شده است. خیلی خوب خواهد بود که لیستی از این آدرسهای MAC به همراه آدرسهای IP برای مقاصد اشکال یابی و رفع مشکلات آینده تهیه نمایید. همانند گزینه قبلی وارد صفحه دستورات DOS ویندوز شوید و از دستور ARP برای دیدن آدرسهای IP و MAC دستگاههای متصل به شبکه استفاده نمایید. براحتی با تایپ و اجرای دستور “arp -a” در صفحه Command Prompt یا همان صفحه دستوری DOS داخل ویندوز قابل اجراست. شما می توانید آدرس IP دوربین مداربسته را براحتی بوسیله دانستن آدرس MAC یا بلعکس بدست آورید.

 

4- بررسی تداخل آدرسهای IP

حواستان باشد که بر روی دو دستگاه از یک آدرس IP یکسان استفاده نکرده باشید، زیرا با این کار براحتی و ناخودآگاه دسترسی هر دو دستگاه به شبکه را با فرمان داخلی "cancelling out" قطع کرده اید. معمولا اشتباهی مثل یکسان تایپ شدن سهوی آدرس دوربینهای مداربسته یا gateway و یا Subnet بسیار رایج است که می تواند باعث بهم ریختگی کلی شبکه شود. دستور   ARP  که در راه حل سوم عنوان شد می تواند در اینجا هم بسیار کمک کننده باشد.

 

مشاهده دوربین های مداربسته آی پی Elder

 

5- بررسی اتصالات و برق دوربین مداربسته

در صورت امکان برای اطمینان از روشن بودن دوربین مداربسته به آنها نگاهی بیندازید. بیشتر دوربین های مداربسته یک LED نمایش دهنده وضعیت کارکرد دارند که روشن بودن دوربین مداربسته یا انتقال اطلاعات بر روی شبکه را نشان می دهد. بسیاری از مواقع این LED در داخل بدنه دوربین ها تعبیه شده است. اگر دوربین مداربسته شما بوسیله آداپتور تغذیه می شود، در صورتی که LED روی دوربین روشن نبود نگاهی به آداپتور بیندازید. اگر دوربین مداربسته شما با POE تغذیه می شود، بررسی کنید که اتصال با سوئیچ POE یا midspan برقرار باشد. بررسی نمایید که آیا دوربین مداربسته میزان وات مورد نیازش را از طریق منبع POE تهیه می نماید یا خیر؟ زیرا معمولا دوربین مداربسته PTZ یا دوربینهای مدار بسته بیرونی با دستگاه کنترل دما، نیاز به High-PoE یا PoE+ با میزان 30 یا 60 وات خواهند داشت که بیشتر از توان سوئیچهای POE عادی 15 واتی خواهد بود(نیاز به midspan  با توان بیشتر). معمولا بعضی از دوربینهای مدار بسته که نیاز به توانی بیشتر از 15 وات داشته باشند، روشن می شوند و بالا می آیند ولی هیچ جابجایی تصویر یا پاسخی به دستورات PTZ نخواهند داد.

 

6- بررسی کابل کشی

اگر چراغ LED اتصالات دوربین مداربسته چشمک نمی زند، باید به بررسی کابلها بپردازید زیرا که یکی از اشکالات رایج حول مسائل کابل کشی می چرخد. بررسی کنید که کابلهای شبکه گره خوردگی، ساییدگی، کشیدگی یا اتصالات انتهایی خرابی نداشته باشند. اتصالات کابلها و پچ پنل بوسیله دست و بسرعت درست شده اند و می توانند مشکل داشته باشند و یا در جای خود محکم نشده باشند که می تواند اتصالات را با مشکل روبرو کنند. بعضی مواقع کابل پاور متصل به دوربین مداربسته می تواند آنرا روشن کند اما ممکن است سیمهای انتقال داده دچار تداخل شده باشند یا اصلا اتصالشان با شبکه داده ها بر قرار نباشد. برای بررسی ارتباط سخت افزاری براحتی با استفاده از یک تستر کابل می توانید کابل کشی را بررسی نمایید یا از یک کابل شبکه خوب برای تست دوربین مداربسته استفاده نمایید. اگر از پچ پنل استفاده می کنید بهتر است کابل پچ پنل را که معمولا نادیده گرفته می شود بررسی نمایید.

 

7- بررسی Password دوربین مداربسته

در صورتی که بتوانید دوربین مداربسته را با دستور Ping ببینید ولی دوربین با دستگاه VMS یا از طریق جستجوگر وب یا ابزارهای دیگر قابل دیدن نباشد ممکن است علت استفاده از پسورد غلط یا در کل رمز عبور نادرست(VMS)  باشد. اگر پسورد پیش فرض جواب نداد احتمالا توسط کسی تغییر کرده است و باید پسورد جدید را بیابید.

شرکتهای تولیدکننده دوربین مداربسته جدیدا بر روی تغییر پسورد توسط کاربران در ابتدای استفاده تاکید بسیاری دارند. با این کار امنیت افزایش می یابد اما مشکلات اشکال یابی بعدی ممکن است شما را با ندانستن پسورد جدید اذیت کنند. اگر شک دارید که Password صحیح را فراموش کرده باشید، همانند روش 10 دوربین را به حالت تنظیمات پیشفرض کارخانه بر گردانید یا روش 9 با شرکت تولیدکننده تماسی برقرار نمایید.

 

8- بروزرسانی نرم افزار Firmware

اگر میبینید که دوربین مداربسته روشن است و بصورت آنلاین و زنده می توانید از طریق صفحه وب آنرا مشاهده نمایید ولی با دستگاههای دیگر به مشکل خورده اید (مثلا با VMS قادر به برقراری ارتباط نیستید)، بروز بودن نرم افزار فرم ور دوربین مداربسته را بررسی نمایید. اگر بروز نبود باید نرم افزار فرم ور را بروز نمایید. اینکار در موارد زیادی مشکلات را حل می نماید ولی مواردی هم هست که باعث ایجاد مشکل می شود و باید مراقب باشید.

 

مشاهده دوربین های مداربسته آی پی Hikvision

 

9- با شرکت سازنده یا نمایندگی تماس بگیرید

اگر مراحل بالا را امتحان کرده اید اما هنوز نمی توانید با دوربین مداربسته ارتباط برقرار نمایید، بهتر است بر روی سایت سازنده دوربین مداربسته مدل دقیق آن را بیابید و از آنها کمک بخواهید. اگر دیدید کمکی به شما نمی شود به بخش خدمات پشتیبانی تماس بگیرید. شاید از طریق ریموت بتوانند با برقراری ارتباط از طریق اینترنت با شما مشکل را برطرف کنند. نگران نباشید معمولا تکنسینهای شرکتهای پشتیبان، از پروسه RMA استفاده می کنند و در صورت وجود مشکل غیر قابل حل یا احتیاج به تعمیر و جایگزینی، در پروسه گارانتی (شرکت معتبر!) براحتی مشکل شما حل خواهد شد.

 

10- ریست دوربین مداربسته

بعضی از کاربران این حرکت را سخت ترین مرحله می دانند. بر عکس نکته اول که دوربین مداربسته را مجددا راه اندازی می کردید(ریستارت)، برگرداندن دوربین مداربسته به حالت پیش فرض کارخانه (Factory Defaulting) تمام تنظیمات و تغییراتی را که انجام داده اید به حالت پیش فرض اولیه دوربین مداربسته براساس تنظیمات کارخانه برخواهد گرداند. اکثر دوربینهای مداربسته تحت شبکه بر روی بدنه یا بورد دارای یک سوراخ ریز هستند که در زیر آن دکمه برگشت دستگاه به حالت Factory Defaulting قرار گرفته است (دقت کنید که گفتیم اکثر دوربینهای مداربسته و نه همه آنها).

متاسفانه در بعضی اوقات سیستم عامل دوربین مداربسته می تواند با خطا در تنظیمات یا مشکل در کارکرد روبرو شود و دوربین از دسترس شما خارج شود. با تغییر تنظیمات دوربین به حالت کارخانه، دوربین مداربسته به حالت ثابت و پایدار اولیه برخواهد گشت ولی با اینکار تمام تنظیمات و تاریخچه کارها بر روی دوربین مداربسته حذف خواهد شد (تاریخچه مهمی که بعدها می توانست در اشکال یابی کمک کننده باشد).


* 10 قدم تا رفع مشکل دوربین مداربسته IP

* هایک ویژن از پایگاه ارتش آمریکا به دلیل شنود در کنگره، حذف شد!

* دزدگیر اماکن چیست؟

* استاندارد جهانی IP به زبان ساده

* آموزش نصب و راه اندازی دوربین بی سیم تحت شبکه 360 درجه - مدل V380

* تکنولوژی دارک فایتر / Dark Fighter هایک ویژن

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی